RDJ AV: Focus op bedieningsgemak bij kerktelevisie

RDJ AV Nieuwe Kerk

-Advertorial-

De bediening van de  audiovisuele installatie gaat in kerken niet altijd van een leien dakje. Dat wordt niet beter, nu kerken meer met kosterteams werken en vaker hun ruimtes verhuren aan derden. Hoe weten al die verschillende mensen op welke manier de knopjes en schuiven werken?

Bij RDJ AV in Ede ligt de focus bij beeld en geluid op bedieningsgemak, gecombineerd met hoge kwaliteit. Het bedrijf ontwikkelt zelf software en apparatuur om het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Behalve voor kerken is RDJ AV ook actief voor bedrijven, verenigingen en scholen.

Geluid en beeld moeten gemakkelijk en door iedereen bediend kunnen worden, zonder enige instructie, vindt directeur Ronald de Jeu. Voorwaarde daarvoor is dat er bijna geen knopjes op de bedienpanelen zitten. In het ideale geval is er één aan- en uitknop. Het moet zo werken dat een koster die eens in de zes weken aan de beurt is, of de huurder van de kerkzaal, met één druk op die de knop de geluidsinstallatie in werking stelt.
Dat er achter die ene knop veel techniek zit, hoeft de gebruiker niet te weten. Als het maar werkt, en dat doet het. Bijkomend voordeel is dat minder mis kan gaan. Hoe minder knoppen, des te kleiner de kans dat iemand op het verkeerde knopje drukt.

De afgelopen maanden installeerde RDJ AV in meer dan twintig kerken een video-installatie om online kerkdiensten te kunnen uitzenden. Ook hier brengt het bedrijf techniek in, die het de kosters gemakkelijker maakt.
Dat werkt zo. Wanneer de voorganger begint te spreken, schakelt de camera automatisch naar de positie waarin de voorganger in beeld komt. Zodra de organist begint te spelen, komt het orgel in beeld. Handig als de koster iets anders moet doen of als de technische jongen er niet is. Wie wil, kan zelf de cameraposities blijven bepalen.
Achter dit systeem zit veel slimme, zelf ontwikkelde software. De gebruiker merkt daar niets van. Als het maar werkt, en dat doet het.

Nog een terugkerend probleem dat met slimme techniek opgelost kan worden: met één druk op de knop kunnen ook bijzalen worden betrokken bij de kerkzaal. Geluid en beeld is daar dan ook goed te zien en horen. Daarbij is het ook mogelijk om vanuit de bijzaal rechtstreeks online uit te zenden.

Vanuit hun eigen kerkelijke betrokkenheid weten Ronald en zijn echtgenote Judith, verantwoordelijk voor financiën en marketing, hoe het werkt in kerken. Ook de meeste mensen die in het bedrijf werken zijn meelevend kerklid. Omdat de technische kennis in kerken niet altijd optimaal is, is het noodzakelijk om de goede vragen te stellen en erachter te komen wat een kerk of gemeente werkelijk wil en nodig heeft. RDJ AV kan voor kerken in een adviestraject een programma van eisen opstellen waar de audiovisuele installaties aan moeten voldoen.

De visie en werkwijze waarbij bedieningsgemak en kwaliteit samen gaan, zorgde ervoor dat RDJ AV in zes jaar tijd groeide van een eenmanszaak naar een B.V. met een team van negen mensen, met uitbreiding op komst.

www.rdj-av.nl/kerken

Deze advertorial is eerder geplaatst in Kerkmagazine september 2020.