Leidse Herengrachtkerk weer open na grote verbouwing

Herengrachtkerk van de GKV Leiden

Op zaterdag 9 oktober wordt de grondig vernieuwde Herengrachtkerk in Leiden geopend tijdens een Open Dag. De rijksmonumentale kerk is eigendom van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt in Leiden.

Na de verbouwing is het kerkgebouw beter geschikt voor multifunctioneel gebruik en verhuur aan externe gebruikers. Het interieur van de kerkzaal is volledig opgefrist. Daarnaast is de keuken aangepast aan de moderne eisen en is er een meer geschikte ruimte gekomen voor ontmoeting.

De kerk als zodanig dateert uit 1878. Toen werd een tot kerk verbouwd pakhuis gesloopt om plaats te maken voor een volwaardig kerkgebouw. Sinds 1957 was het gebouw niet meer in gebruik door een kerkelijke gemeente. Dat veranderde toen de plaatselijke GKV het kerkgebouw aankocht, opknapte en in gebruik nam.

Bron: GKV Leiden