Eerste Engelse kerkenbeurs na start pandemie succesvol

Stand van het Nederlandse Gictapp op CRE 2021.

De afgelopen dagen vond voor het eerste sinds het uitbreken van de pandemie weer een kerkenbeurs plaats in Engeland. De nationale editie van de Christian Resources Exhibition (CRE) werd zoals altijd georganiseerd in Sandown Park in Esher, een kleine stad ten zuidwesten van Londen.

Organisator Steve Goddard toonde zich een tevreden man: 'Voor de eerste CRE na de pandemie hoopten wij op 75% van het resultaat van de laatste editie in 2019. Met 85% van de bezoekers en de omzet van toen zijn wij dik tevreden! Exposanten zijn meer dan tevreden, velen geven zelfs aan een betere beurs te hebben dan in 2019.' Goddard verklaart dat door het wegblijven van 'dagjesmensen', bezoekers die louter voor de gezelligheid of uit nieuwsgierigheid komen. 'Alle bezoekers die er nu waren, waren echt geïnteresseerd in de exposanten, echt op zoek naar een bepaalde oplossing.'

Een medewerker van Rapleys Architecture onderschrijft die inschatting: 'Wij staan hier voor het eerst maar de beurs overtreft onze verwachtingen. Bezoekers gaan gericht op zoek en zijn oprecht geïnteresseerd in onze diensten.' Ook in Engeland zijn veel kerken bezig met het geschikt maken van hun gebouwen voor multifunctioneel gebruik.

De CRE vond plaats van 12-14 oktober 2021. Met ruim 250 exposanten en ongeveer 7.000 bezoekers is de beurs wat groter dan Kerkenbeurs Nederland, maar in verhouding met het aantal inwoners en kerken in Engeland. Ongeveer 30-40% van de exposanten is echt facilitair gericht, de overige exposanten hebben diensten en producten die meer inhoudelijk van aard zijn.