Aandacht voor Kerkomroep bij Hart van Nederland

Kerkomroep Daan van Heteren

Op Eerste Kerstdag 2021 zullen ongeveer 1,5 miljoen mensen kijken naar een kerkdienst of viering via online platforms. Die verwachting spreekt Daan van Heteren, directeur van Kerkomroep/sIKN, uit nadat het SBS6-programma Hart van Nederland hem interviewde. Het item over de Sint Jan in Gouda en online kerstdiensten werd 21 december 's avonds uitgezonden.

Van Heteren schat dat ongeveer 3.000 kerken hun kerkdiensten en vieringen inmiddels streamen via internet. "Daarvan maakt zo'n 50% gebruik van platformen zoals Kerkomroep en Kerkdienstgemist en 50% streamt via YouTube. Bijna alle kerkgenootschappen zijn daarbij vertegenwoordigd, ook in de Gereformeerde Gemeenten komt het op gang. Eigenlijk zie je dat voornamelijk de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn nog voorzichtig in het gebruik van videostreaming."

Tot extra werkdruk bij Kerkomroep zullen massaal bekeken kerkdiensten tijdens kerst niet leiden, verwacht Van Heteren. "Aan het begin van de pandemie moesten we steeds opschalen. Maar we beschikken nu over meer dan voldoende capaciteit om een grote toeloop aan online kijkers te verwerken."

Nieuwsitem Hart van Nederland (vanaf minuut 13:40)
Website Kerkomroep.nl

Beeld: Still uit de uitzending van Hart van Nederland