Online seminar Coronamaatregelen en Ventilatie zeer goed bekeken

Hybride seminar vanuit de Grote Kerk in Wageningen.

Het seminar voor kerken over Coronamaatregelen en Ventilatie is druk bezocht door online kijkers uit het hele land. In totaal waren er 228 unieke kijkers naar het eerste seminar dat Kerkenbeurs live streamde via internet. Ook van de mogelijkheid om via Whatsapp live vragen te stellen, werd goed gebruik gemaakt.

Het seminar vond op 28 september jl. plaats in de Grote Kerk in Wageningen. De kerk is in 2020 voorzien van een nieuwe en geavanceerde installatie voor het live streamen van kerkdiensten, concerten en andere evenementen. De regie en techniek werd verzorgd door de installateur van de apparatuur, Schaapsound.

De eerste presentatie, over 'Ventilatie, zingen en aerosolen' werd verzorgd door Paul van Dorp. De technische kant van ventileren werd vervolgens besproken door Kees Zandijk van DWA. Op beide presentaties kwamen via Whatsapp veel vragen binnen die grotendeels direct live werden beantwoord.
Kerken blijken duidelijk in hun maag te zitten met het anticiperen op de ventilatiemaatregel. Veel vragen werden gesteld over wanneer je goed ventileert, hoe je dat kunt weten of meten en wat de relatie is tussen aerosolen, CO2 en ventileren. Eenduidige antwoorden blijken ook hier niet te bestaan. Een groot of klein kerkgebouw, oud of nieuw, goed of slecht geïsoleerd, het is allemaal van invloed op de luchtkwaliteit.

Marjolein Willemsen sprak na de pauze over hoe kerken kunnen omgaan met de coronamaatregelen. Daarbij waren veel vragen over de coronapas en juridische aspecten. Veel kerken blijken ook nog te worstelen met het maximum aantal bezoekers, afstand houden, zingen en mondkapjes.

Via het YouTube-kanaal van Kerken.nl is het seminar terug te kijken.